Nieuws

5 verschillen tussen de traditionele boekhouder en moni

Moni doet administratie én controlling net even anders dan ‘normaal’. Dit zijn vijf verschillen waarmee wij ons onderscheiden van de traditionele boekhouder.

Bekijk alle blogs
5 verschillen tussen de traditionele boekhouder en moni
  • Geschreven door

    Harold

    J.M. Klein Swormink

  • Gepubliceerd op

    2/16/2022

Het uitbesteden van de administratie bij een boekhouder is niet iets wat je zomaar doet. Als je dit doet, doe je het met een doel. Het besparen van tijd is vaak de belangrijkste reden. Tijd besparen is natuurlijk fijn, maar bij moni gaan we net even verder. Moni doet administratie én controlling net even anders dan ‘normaal’. Hieronder vijf verschillen waarmee wij ons onderscheiden van de traditionele boekhouder. 

1. Administratie is altijd bij

Bij moni wordt de administratie altijd actueel bijgewerkt. Zo hoef je nooit te twijfelen welke facturen betaald moeten worden. Antwoord hierop kun je altijd uit je boekhoudpakket halen, welke we dagelijks bijwerken. Nooit meer met een map naar de boekhouder moeten rijden, maar gewoon een mailtje sturen met de facturen. Bij moni koppelen we graag al jouw systemen (zoals o.a. Exact, webshops en salarispakketten), zodat je je geen zorgen meer hoeft te maken over het versturen van je facturen.  Daarnaast zorgen we voor een automatische bankkoppeling en staan alle bankmutaties dus actueel in het boekhoudpakket.

2. Een eigen dashboard

Vaak krijg je bij een traditionele boekhouder maar eens per kwartaal een Btw-aangifte, plus de jaarrekening. Bij moni wordt er in overleg met de klant maandelijks een dashboard gemaakt. Met een moni-dashboard is het altijd met één blik duidelijk hoe de zaken er bij staan. Zo heb je inzicht in de eigen cijfers. Over deze cijfers krijg je dan weer advies van de controller, zo haal je het meeste uit je onderneming. Hieronder twee voorbeelden van moni dashboards:

3. Plannen voor de toekomst

Bij moni kijken niet alleen terug naar wat er in het verleden gebeurd is, we kijken juist graag naar de toekomst. Een traditionele boekhouder zorgt er alleen periodiek voor dat de administratie weer bij en compleet is. Die zorgt dus dat alle mutaties uit het verleden zijn vastgelegd in de boekhouding. Bij moni maken we bijvoorbeeld ook liquiditeitsprognoses. Hierin zie je bijvoorbeeld hoe de geldstromen zullen lopen in de komende maanden als er geïnvesteerd wordt. Daarnaast bespreken we bij moni maandelijks of kwartaallijks de resultaten van afgelopen periode(n) met de ondernemer, maar kijken we ook samen vooruit. Hieronder twee voorbeelden van liquiditeitsprognoses van moni:

Zo helpen we de ondernemer met zijn toekomstplannen en geven bijvoorbeeld advies over hoe hij bepaalde kosten lager kan krijgen in de komende maanden.

Zo weet je als ondernemer weet wat je kan verwachten en (realistische) doelen hebt om naartoe te werken.

4. Crediteuren en debiteuren op orde

Bij moni zorgen we ervoor dat je crediteuren- en debiteurenadministratie altijd op orde is. Wij werken zoveel mogelijk geautomatiseerd. De bankmutaties worden bijvoorbeeld dagelijks automatisch ingelezen in het boekhoudpakket, waardoor de debiteuren en crediteuren standen altijd realtime zijn bijgewerkt. Daarnaast kunnen we automatisch aanmaningen sturen naar debiteuren en met het 'betalen uit pakket' zorgen we ervoor dat crediteuren op tijd hun geld ontvangen. Zo heb je, zonder er veel tijd aan kwijt te zijn, alles keurig op orde. En dat door enkel en alleen de facturen door te sturen naar ons

5. Geen stress over de Btw-aangifte

De Btw-aangifte kan stress opleveren. Je vraagt je af of alle facturen wel aanwezig zijn om correcte aangifte te doen. Zijn bepaalde mutaties nog niet duidelijk? wordt de aangifte wel op tijd gedaan? Een traditionele boekhouder gaat aan de slag in de Btw-maanden, (januari, april, juli en oktober), de maanden waarin er btw-aangifte gedaan moet worden. In deze maanden wordt de ondernemer dus overspoeld met vragen en ontbrekende stukken. Bij moni zorgen we dat we op tijd de vragen stellen en op tijd de ontbrekende facturen opvragen bij de ondernemer, zodat zij niet worden overdonderd door vragen in deze maanden. Daarbij is het fijn voor de ondernemer als de boekhouding elke maand al compleet is, zodat hij precies kan zien wat hij ongeveer moet afdragen of terugkrijgt van de Belastingdienst, en dit dus geen verrassing meer is in de 'Btw-maand'.

Bij moni gaan we dus net een stapje verder dan alleen de boekhouding. Wij ontzorgen ondernemers en helpen ze echt verder in het ondernemen. Door verder te gaan dan alleen boekhouding, creëren wij krachtige ondernemers die financiële data met intuïtie en creativiteit vertalen en hun bedrijf op volle kracht vooruit brengen.

Wil jij op volle kracht ondernemen? Neem dan hier contact met ons op.