Nieuws

5 veelvoorkomende nadelen als je de administratie niet op orde hebt

Bij moni helpen we veel ondernemers met het optimaliseren van al hun financiële zaken, zo ook hun administratie. Wij zien daarom ook vaak wat er misgaat als de administratie niet op orde is. Hier de 5 meest veelvoorkomende nadelen als je administratie niet op orde is.

Bekijk alle blogs
5 veelvoorkomende nadelen als je de administratie niet op orde hebt
  • Geschreven door

    Harold

    J.M. Klein Swormink

  • Gepubliceerd op

    2/23/2022

De administratie doen is voor veel ondernemers nog steeds een saai en tijdrovend blok aan hun been. Zij houden zich veel liever bezig met het uitwerken van hun projecten en ideeën; het ondernemen. Maar een goede administratie opzetten en bijhouden, is belangrijk. Niet alleen omdat je als ondernemer wettelijk verplicht bent om dit te doen, maak ook omdat het helpt om op tijd nieuwe ontwikkelingen te voorzien, daarop in te spelen en op het juiste moment beslissingen te nemen. 

Een goede administratie is van cruciaal belang voor elke onderneming. Bij moni helpen we veel ondernemers met het optimaliseren van al hun financiële zaken, zo ook hun administratie. Wij zien daarom ook vaak wat er misgaat als de administratie niet op orde is. Hier de 5 meest veelvoorkomende nadelen als je administratie niet op orde is. 

1. Stress

Eén van de grote en meest voorkomende nadelen van een administratie die niet op orde is, is stress. Als je geen goede administratie bijhoudt, heb je geen goed financieel inzicht en kun je bepaalde vragen niet met zekerheid beantwoorden. Wat zijn mijn debiteuren en crediteuren standen? Verwacht ik nog genoeg geld de komende tijd om mijn rekeningen te kunnen betalen? Een slordige administratie zorgt voor stress omdat je niet met zekerheid naar de toekomst kunt kijken. Zorg daarom dat je dit op orde hebt. 

2. Te weinig liquide middelen

En als je dan stress ervaart, bijvoorbeeld door de bovengenoemde debiteuren en crediteuren standen, is het volgende nadeel: te weinig liquide middelen. Zodra je de debiteuren- en crediteurenadministratie niet op orde hebt en onzorgvuldig de rekeningen blijft betalen, kun je met een tekort aan liquide middelen komen te zitten. Je kunt dan in een situatie terechtkomen waarin het niet duidelijk is of je nog geld ontvangt van je debiteuren, maar desondanks blijf je je crediteuren betalen. Zo kom je uiteindelijk in de min te staan. Als de administratie op orde is, heb je altijd overzicht over je debiteuren en crediteuren standen, en gebeurt dit niet. 

3.  Foutieve maandrapportages

Een derde nadeel van een slordige administratie kan zijn dat je foutieve maandrapportages maakt. Bij de maandafsluiting moeten de balans en de winst- en verliesrekening zorgvuldig nagelopen en (waar nodig) gecorrigeerd worden. Als dit niet gebeurt, zul je tot een foutieve maandrapportage komen. Er is dan een grote kans dat er kosten en opbrengsten zullen missen. Ook zullen de kosten en opbrengsten niet worden uitgesteld over de juiste maand(en), waardoor er een scheef beeld van het resultaat ontstaat. Je krijgt dan door slordige administratie een incorrect beeld van de stand van zaken.

4. Boetes voor onjuiste Btw-aangiftes

Als je de administratie niet op orde hebt, zul je in principe ook nooit een juiste Btw-aangifte kunnen doen. Je bent als ondernemer wettelijk verplicht om een correcte Btw-aangifte te doen en deze komt vrijwel geheel vanuit je financiële administratie. Een onjuiste Btw-aangifte kan natuurlijk enorme nadelige gevolgen hebben voor een onderneming. De fiscus kan hele hoge boetes voor opleggen hiervoor. 

5. Rommelige financiële processen

Vanuit een administratie die niet op orde is, ontstaan rommelige financiële processen. Denk hierbij aan het inboeken van facturen, verwerken van bankmutaties of het bijhouden van de debiteuren-/crediteurenadministratie. Niemand in de organisatie weet dan welke financiële processen er precies lopen en er wordt nog veel handmatig gedaan. Dit is tijdrovend en onoverzichtelijk. Niemand houdt van handmatig administratief werk en processen die niet inzichtelijk zijn.

Bij moni helpen wij onze klanten om financiële processen te automatiseren en gestructureerd te krijgen. We zorgen voor tijdige en volledige Btw-aangiftes en leveren maandelijks kwalitatief goede maandrapportages. Zo kun jij je volledig richten op het ondernemen en ervaar je geen stress meer.

Wil je meer weten hoe wij ondernemers helpen?

Laten we praten!