Nieuws

5 redenen waarom je organisatie niet groeit

Groei van je organisatie: dat is iets waar iedere ondernemer naar streeft. De eigen organisatie zien groeien en bloeien is natuurlijk prachtig. Maar groei kan om verschillende redenen stagneren, of zelfs helemaal uitblijven. Waarom is dat zo?

Consult aanvragen
5 redenen waarom je organisatie niet groeit
  • Geschreven door

    Harold

    J.M. Klein Swormink

  • Gepubliceerd op

    1/18/2022

Groei van je organisatie: dat is iets waar iedere ondernemer naar streeft. De eigen organisatie zien groeien en bloeien is natuurlijk prachtig. Groeien betekent overleven, zeker in een markt die continu verandert. Maar groei kan om verschillende redenen stagneren, of zelfs helemaal uitblijven. De aanleiding hiervan kan verschillende oorzaken hebben. Bij moni helpen we veel van onze klanten met groeien. Wij kunnen daarom ook goed signaleren waarom een ondernemer niet groeit. Daarom geven we je hier 5 redenen waarom je organisatie niet groeit.

1. Geen (ambitieuze) doelen 

Om te groeien is het belangrijk om doelen te stellen. Dit kan bijvoorbeeld 10% omzetgroei vergeleken met vorig jaar zijn, maar ook het vergroten van de winstmarge of het aantal klanten zijn. Ook hoeven je doelen niet per se financieel te zijn. Je kunt ook het doel hebben om de naamsbekendheid van je organisatie vergroten. Het allerbelangrijkste is om je doelen concreet te maken. Hoe doe je dit?

Wanneer je doelstellingen gaat maken kun je ze het beste ‘SMART’ formuleren:

  • Specifiek: Beschrijf je doel concreet, met bijvoorbeeld getallen of percentages.
  • Meetbaar: Het is handig om op een bepaalde manier je doel te kunnen meten zodat je weet of je groeit.
  • Acceptabel: Ga na of er draagvlak is voor je doel.
  • Realistisch: Je doel moet realistisch zijn, dus ga na of je doel haalbaar is.
  • Tijdgebonden: Geef jezelf een deadline, wanneer moet je doel behaald zijn?


2. Processen niet goed op orde 

Als je doelen hebt gesteld, kun je aan deze doelen gaan werken. Belangrijk is het om de benodigde werkzaamheden te verdelen. Samen kun je meer bereiken dan alleen en zo kun je ook van iedereen hun talenten en sterke punten gebruik maken. De processen en verantwoordelijkheden duidelijk maken helpt hierbij. Zo kan je door het werk te verdelen, meer bereiken. 

Zorg ervoor dat iedereen weet wat er van ze verwacht wordt. Bijvoorbeeld de administratief medewerker stelt factuurvoorstellen op, de relatiebeheerder verstuurt deze en de administratief medewerker controleert of deze betaald zijn. Zo niet, geeft deze weer een seintje aan de relatiebeheerder. Zo zijn te allen tijde de processen op orde.

3. Teveel focus op een enkel aspect

De groei van een bedrijf is niet aan één aspect te meten. Alleen de omzet die groeit, of de winstmarge die groeit is niet genoeg om groei te constateren. Daarom is teveel focus op één enkele factor een valkuil. Door deze tunnelvisie kunnen andere aspecten van groei uit het oog verloren worden. Een hoge winstmarge met lagere omzet is ook niet alles. Je kunt bijvoorbeeld beter proberen te bepalen welke klanten het meest rendabel zijn en je hierop te focussen. Een doel zou dan kunnen zijn: voor het einde van het jaar 10 extra A-klanten erbij.

4. Het niet bijhouden van de administratie 

Voor veel ondernemers is de administratie een vervelende bijzaak, maar voor het besturen van het bedrijf is deze echter essentieel. Zonder correcte gegevens, kan er niet op de inzichten die het oplevert gestuurd worden. Zo kun je bijvoorbeeld op basis van een goede administratie strategische beslissingen nemen. Dit lukt echter niet als je actuele cijfers afwijken van je verwachtingen.

5. Niet evalueren van processen

Als reden waarom iets op een bepaalde manier gebeurt, horen wij vaak het antwoord ‘Omdat het al jaren zo gaat’. Maar als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. Om te groeien is het belangrijk om kritisch te kijken naar hoe en waarom processen gaan zoals ze gaan en waar je deze kunt optimaliseren. Het kan natuurlijk altijd beter. 

Een goede evaluatietechniek is de reflectiecirkel van Korthagen. Hierin wordt continu gereflecteerd. Elke periode (week, maand of jaar) ga je terugkijken op wat goed is gegaan, wat beter kon en hoe je dit kan verbeteren. Hierna kun je dit in de praktijk brengen en het volgende evaluatiemoment bespreken of dit het gewenste effect heeft gehad.


Ga deze 5 redenen na bij je eigen organisatie, wees kritisch en grondig in je evaluatie. 

  1. Zijn mijn doelen ambitieus én concreet genoeg?
  2. Heb ik mijn bedrijfsprocessen helemaal op orde?
  3. Ligt de focus van mijn groei bij verschillende aspecten?
  4. Houd ik mijn administratie actueel en correct bij?
  5. Zijn al mijn bedrijfsprocessen geoptimaliseerd?

Als je deze 5 vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, dan geloven wij dat je organisatie zal groeien. Als je hierna nog steeds problemen ondervindt met het laten groeien van je organisatie, dan kun je altijd nog bij ons terecht. ​​Bij moni helpen onze experts ondernemers om het meeste uit hun bedrijf te halen. Zo kunnen wij jou ook helpen met groeien.


Zodra je kiest voor moni gaan we aan de slag. We inventariseren jouw persoonlijke situatie en komen met een oplossing op maat. Benieuwd wat Moni voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op voor persoonlijk advies.